skip to content

Cookie policy för hemsidan för Europaparlamentets kontor i Sverige

Vi använder cookies för att ge dig den bästa användarupplevelsen på vår sajt. Vi använder dem inte för att samla personlig information utan enbart av statistiska skäl via Google Analytics. Om du vill veta mer om hur du inaktiverar cookies på din dator, besök www.aboutcookies.org

FORTSÄTT
 
 
Banner till rekrytering
Banner till rekrytering
 

Rekrytering

Europaparlamentet har omkring 6 000 tjänstemän och andra anställda från alla EU:s medlemsländer.

Hur blir jag EU-tjänsteman?

Europaparlamentet och de övriga EU-institutionerna rekryterar personal med hjälp av uttagningsprov (s.k. concours). Det finns fem typer av uttagningsprov som i sin tur är indelade i olika nivåer. Genom de olika uttagningsproven kan du som är intresserad söka olika tjänster som administratör (handläggare), tolk, översättare, assistent, sekreterare eller yrkesutbildad medarbetare.

Aktuella uttagningsprov för EU:s institutioner publiceras i Europeiska unionens officiella tidning (EUT) och på webbplatsen för Europeiska gemenskapernas byrå för uttagningsprov för rekrytering av personal (EPSO).

EPSOAlla bestämmelser för EU:s förvaltning och anställningsvillkoren för EU-tjänstemän finns fastställda i förordningen om tjänsteföreskrifter för tjänstemän i Europeiska gemenskapernaUHR:s sida om arbete inom EU:s institutioner