skip to content

Cookie policy för hemsidan för Europaparlamentets kontor i Sverige

Vi använder cookies för att ge dig den bästa användarupplevelsen på vår sajt. Vi använder dem inte för att samla personlig information utan enbart av statistiska skäl via Google Analytics. Om du vill veta mer om hur du inaktiverar cookies på din dator, besök www.aboutcookies.org

FORTSÄTT
 
 
 

Resestipendier till Strasbourg

Är du yrkesverksam journalist och vill följa debatterna och omröstningarna på plats under sessionerna i Strasbourg? Då kan du söka Europaparlamentets resestipendium till någon av parlamentets sessioner i Strasbourg.

 

Du är välkommen att ansöka om resestipendium 2016. Just nu välkomnar vi ansökningar för sessionen den 12-15 december.

 

 

 .
 

Vilket är syftet?

Syftet med resestipendierna är att göra det möjligt för arbetande journalister att på plats se hur EU:s folkvalda lagstiftande församling fungerar. Stipendiaterna bestämmer själva sina program. Man rör sig fritt i parlamentsbyggnaden i Strasbourg och tar de kontakter man vill.

Sessionerna pågår i fyra dagar, från måndag klockan 17.00 till torsdag kväll. Tunga frågor brukar stå på dagordningen på tisdag och onsdag förmiddag.

Vem kan få stipendium?

Alla yrkesverksamma journalister kan ansöka genom att fylla i formuläret på länken ovan. Ansökan ska innehålla en kort presentation av dig själv och vad du arbetar med, samt angivande av vilken sammanträdesperiod du helst skulle vilja åka till. Representanter för regionala medier prioriteras. Studerande kan tyvärr inte beredas plats. Beviljandet av stipendier sker månadsvis. Vid urvalet beaktar vi motiveringen i ansökan. Vid fördelningen av stipendier eftersträvar vi en regional balans, en jämn könsbalans och när det gäller ledarskribenter också en balans mellan olika politiska inriktningar.

Varje stipendiat bokar själv sin resa och hotell och planerar sina aktiviteter under veckan. Det kan t.ex. handla om att intervjua en parlamentariker från hemkommunen, bevaka en viss fråga som tas upp i kammaren eller att få en helhetsbild av hur parlamentet och övriga EU-institutioner fungerar.

 .
 

Vilka resekostnader kan jag få ersättning för?

Stipendiet omfattar resa från närmaste flygplats i Sverige till Strasbourg och tillbaka, med biljett i ekonomiklass (biljettpriset bör inte överstiga 6 500 kronor). Det går givetvis bra att åka tåg, i stället för flyg. Då ersätts kostnader för biljett i andra klass.

Utöver reseersättningen omfattar stipendiet också ett schablonbelopp på sammanlagt 360 euro. Schablonbeloppet ska täcka alla övriga kostnader, inklusive logi (hotell minst 2 nätter), mat, lokala transporter till och från flygplatsen i Strasbourg samt lokala transporter i Strasbourg.

Hur sker utbetalningen?

Ersättning för biljetterna och schablonbeloppet betalas ut kontant i euro i parlamentets kassa i Strasbourg. Observera att extra kostnader som tillkommer, t.ex. arvode som en resebyrå tar ut för att boka resa och hotell, avbeställningsskydd m.m., ej täcks av resestipendiet. Resor med taxi ersätts ej.

För att ersättningen ska betalas ut behöver du visa upp:
Din skriftliga inbjudan till sessionen
Presskort
I avsaknad av presskort ett ID-kort med foto samt intyg från din redaktion
Samtliga tur- och returbiljetter där priset tydligt framgår
Pass (för ackrediteringen)
Vid e-biljett skall resplan och faktura/prisuppgift medtas. Spara alla boardingkort och pappersbiljetter.

Bokning av resa och hotell

Resa och hotell bokar du på egen hand. För hotell se nedan länkar. Det finns också en särskild service i Strasbourg för journalister som kan hjälpa till. Den kallas "Eur'accueil Service", telefon +33-3 88 52 28 38, e-post: euraccueil@otstrasbourg.fr eller fax +33-3 88 52 28 39. Om det är svårt att hitta hotell kan du även höra med Turistbyrån i Strasbourg om de har tips. Efterfrågan på hotellrum under sessionsveckorna är stor - tänk därför på att vara ute i god tid!

Om du anländer till Strasbourg med flyg kan du åka med en ny tågförbindelse mellan flygplatsen och centralstationen i Strasbourg. Resan tar bara cirka 10 minuter, och tågen går upp till 4 ggr/timme beroende på tiden på dagen.

Om du vill åka direkt till Europaparlamentet från Strasbourg eller omnejd med spårvagnen tar du linje E (med riktning Robertsau/Boecklin) till hållplatsen Parlement Européen.

Användbara länkar:

Hur man tar sig till parlamentets byggnad

Europaparlamentet är beläget på knappt 30 minuters gångväg från centrala Strasbourg. Med spårvagn (lila linje, tram E, riktning Robertsau/Boecklin) åker man till hållplats Parlement Européen och promenerar därefter över den lilla bron till den stora, runda "halvfärdiga" byggnad som kallas Louise Weiss. Det finns tre ingångar på gården, pressingången ligger direkt till vänster och är markerad med "Presse". Då kommer man direkt in i pressavdelningen (där man kan få en arbetsplats). Man kan också åka taxi, men då är det viktigt att säga "Parlement européen, Louise Weiss" så att man kommer till rätt ingång. (Många förstagångsbesökare hamnar vid entrén till Winston Churchill-byggnaden, WIC, på andra sidan floden Ill, och måste sedan gå runt hela byggnadskomplexet för att komma till pressackrediteringen.) Glöm inte att visa presskortet och för säkerhets skull passet vid ackrediteringen!

När man väl har fått sin "pressbadge" går det också att ta en särskild pendelbuss som är gratis och går mellan centralstationen och entrén till WIC-byggnaden. Det står "Palais de l'Europe" på bussen, och det räcker att man visar sin badge för att få åka med. Tidtabell för pendelbussen finns vid ingången till WIC-byggnaden.

Var finns vi i Strasbourg?

Informationskontoret har en arbetsplats i det gamla presscentret (f. IPE3). Från den nya byggnaden Louise Weiss går man över passagen på plan 01 (över floden!) och in i WIC-byggnaden, sedan till vänster i riktning mot Europarådets byggnad Palais de l'Europe. Innan man når fram till Palais de l'Europe tar man av mot höger in i IPE3, där vi finns i ett kontorslandskap på plan 3.

Telefonnummer till kontoret är +33-3 8817 3615 eller +33 3 8817 2390. Det går också att ringa internt till kontoret från någon av alla de telefoner som finns i byggnaden, numret är då 73615 eller 72390. Vi kan också nås på mobiltelefon +46 70 998 96 94 (Markus Bonekamp, chef).

Var möts vi?

Vi brukar träffas i pressbaren i Louise Weiss-byggnaden kl. 17.30 på måndag kväll för information och en kortare rundvandring i byggnaden. Sessionen startar kl. 17.00. Dessförinnan (kl. 16.30) hålls alltid en genomgång i pressbriefingssalen (finns bara en!) av de viktigaste frågorna under veckan. Vi kan naturligtvis också ses senare. Men det är viktigt att vi får kontakt eftersom - om inte annat - stipendiaterna behöver vår assistans med utbetalningen av stipendiet. Vill man träffa en svensk ledamot för ett längre samtal så är det bäst att boka tid i förväg. I kammaren pågår debatter och omröstningar och det brukar också arrangeras ett stort antal presskonferenser. Det pågår även parti- och utskottsmöten och andra arrangemang.

Låna arbetsplats i Europaparlamentet?

Du kan låna en arbetsplats i pressrummet bredvid pressbaren på våning 00 i Louise Weiss-byggnaden. Det är bara att be personalen vid informationsdisken i pressrummet, så får du en plats. Det finns fyra datorer längst bak vid väggen i samma rum, där du kan använda bl.a. internet. I övrigt kan du ta med din egen laptop att arbeta vid, det finns ett trådlöst nätverk. Du får även tillgång till egen telefon på din arbetsplats genom denna linje. Där finns också skåp som du kan låsa in t.ex. din dator i.

Ytterligare upplysningar kan lämnas av Nicole Ceuppens,
tel. Bryssel +32 2 284 2023, tel. Strasbourg +33 3 8817 7015,
e-post: nceuppens@ep.europa.eu

Var finns information om vad som händer under sessionen?

I veckan före sessionen kommer det en utförlig sessionsöversikt på svenska. På Sverigekontorets hemsida finns också utförlig information om de 20 svenska ledamöterna och deras pressansvariga (se under Svenska ledamöter) och annat matnyttigt som kan vara bra att läsa före besöket. En preliminär dagordning för parlamentets sammanträdesperiod brukar finnas på nätet flera veckor i förväg.

Hjärtligt välkommen till Strasbourg! Vid frågor eller kommentarer, hör av dig till oss på Informationskontoret!

Tiia Mustonen
Pressekreterare vid informationskontoret
Tel: 08-562 444 61
Mobil: 070-998 96 27
E-post: tiia.mustonen@ep.europa.eu

Markus Bonekamp
Chef för informationskontoret
Tel: 08-562 444 50
Mobil: 070-998 96 64
E-post: markus.bonekamp@ep.europa.eu

Europaparlamentets Informationskontor i Sverige
Regeringsgatan 65, 6 tr.
111 56 Stockholm
Tel: 08-562 444 55
Fax: 08-562 444 99
epstockholm@ep.europa.eu
www.europaparlamentet.se

 .