Europaparlamentet med sina 754 ledamöter. 
Europaparlamentet med sina 754 ledamöter.
 

Välkommen till Europaparlamentet!

Europaparlamentet är en viktig del av Europeiska unionen.
Europaparlamentet bestämmer om lagar i EU-länderna
och om EU:s pengar.

När du röstar på politiker till EU så är det till Europaparlamentet
som du röstar.
Det gör du vart femte år.
Europaparlamentet har 754 politiker som kallas ledamöter.
Ledamöterna kommer från 27 olika länder.

Europaparlamentet fi nns i staden Strasbourg i Frankrike
nära gränsen till Tyskland.
Europaparlamentet har också möten i staden Bryssel i Belgien.
Dessa möten har man på alla EU:s språk
så att alla som är med på mötet ska förstå varandra.

Medborgare i EU-länder kan skriva till Europaparlamentet och klaga
på hur lagarna i EU fungerar.
Europaparlamentet väljer en ombudsman som undersöker det
som medborgarna klagar på.

 .