Vem gör vad i Europaparlamentet?
Talman
Alla ledamöter i Europaparlamentet röstar om vem som ska bli talman.
Talmannen är den person som representerar Europaparlamentet.
Det betyder att talmannen kan tala om för andra
vad Europaparlamentet tycker.
Talmannen är ordförande när hela Europaparlamentet har möten.
Talmannen skriver under med sitt namn på EU:s budget
och de lagar som Europaparlamentet säger ja till
tillsammans med ministerrådet.
Talmannen har sitt uppdrag i två och ett halvt år.
Talmanskonferensen
Talmanskonferensen är en grupp med talmannen
och ledarna för de politiska grupperna.
Talmanskonferensen gör planer för hur Europaparlamentet ska arbeta,
till exempel vad Europaparlamentet ska prata om
och rösta om på olika möten.
Presidiet
Europaparlamentet har personal som inte är politiskt vald utan som är anställd.
Presidiet bestämmer hur Europaparlamentets personal ska arbeta.
Många av personerna i personalen arbetar som översättare eller tolk.
Ledamöterna i Europaparlamentet talar 23 olika språk.
Översättarna och tolkarna översätter och tolkar
så att ledamöterna kan tala på sitt eget språk.















