Viktiga datum för EU och Europaparlamentet

9 maj år 1950

Frankrikes utrikesminister föreslår att skapa en kol- och stålunion
mellan Frankrike och Västtyskland.
Sedan dess fi rar man den 9 maj som "Europadagen".

Mars år 1957

Sex länder skriver under Romfördragen
och skapar den gemensamma marknaden.

Mars år 1962

Europeiska parlamentariska församlingen ändrar sitt namn
till Europaparlamentet.

Juni år 1979

Det första allmänna valet till Europaparlamentet.

November år 1989

Berlinmuren faller.

Januari år 1993

Den inre marknaden och fyra friheter skapas:
fri rörlighet för varor, tjänster, personer och pengar.

13 november år 1994

Folkomröstning om Sverige ska vara medlem i EU.

Januari år 1995

Sverige går med i EU.

Januari år 2002

12 länder börjar använda euron som den gemensamma valutan.

December år 2009

Lissabonfördraget börjar gälla.