Viktiga ord och fraser i EU

• Den inre marknaden

EU ska fungera som ett enda stort land där människor kan fl ytta
och resa mellan EU-länderna utan att bli kontrollerade vid gränsen.

Människor ska också kunna sälja varor och tjänster till varandra
mellan EU-länderna utan att betala tullavgift er.
Alla länder inom EU är EU:s inre marknad.

• Ekonomiska och monetära unionen, EMU

EMU är en plan för att EU-länderna ska kunna använda samma slags pengar, euro.
Flera länder i EU började använda pengarna euro år 2002.
Men alla länder i EU använder inte euro, till exempel Sverige.

• Europeiska centralbanken, ECB

Europeiska centralbanken arbetar med politik och pengar
i de länder som använder euro.
Banken arbetar för att priserna inte ska gå upp eller ned för mycket
i de länder som använder euro.

• Europeiska unionens domstol, EU-domstolen

EU-domstolen kan säga om ett land följer EU-reglerna eller inte.

• Europeiska kommissionen

Europeiska kommissionen har rätt att föreslå nya regler och lagar.
Europeiska kommissionen gör planer för politiken för hela EU.
Den kontrollerar också att EU:s lagar och regler blir verklighet.

• Europeiska ombudsmannen

Europeiska ombudsmannen undersöker klagomål från personer
eller företag i EU-länder.
Klagomålen ska handla om något som EU gör fel.

• Europeiska revisionsrätten

Europeiska revisionsrätten fi nns i staden Luxemburg
och har en ledamot från varje EU-land.
Revisionsrätten kontrollerar att EU får in pengar och betalar ut pengar
på ett lagligt sätt.
Revisionsrätten kontrollerar hur EU sköter sina pengar.

• Europeiska rådet

I Europeiska rådet möts alla ledare för EU-länderna.
Europeiska rådet har möten minst två gånger varje år i staden Bryssel.

• Europeiska unionens råd

Europeiska unionens råd kallas också ministerrådet eller rådet.
Ministrarna i alla EU-länderna är med i ministerrådet.
Ministerrådet arbetar mest i staden Bryssel.

• Gemenskapens regelverk

Gemenskapens regelverk är alla de regler som länderna i EU måste följa.
Länder som går med i EU måste säga ja till EU:s regler
och måste göra EU:s lagar till en del av det egna landets lagar.

• Regionkommittén

Regionkommittén är en grupp som arbetar för de olika regionerna i EU.
Kommissionen och ministerrådet ska fråga Regionkommittén
när de bestämmer något som påverkar en region.

• Subsidiaritet och proportionalitet

EU arbetar eft er subsidiaritetsprincipen.
Det betyder att beslut ska fattas så nära medborgarna som möjligt.
EU ska bara besluta när det är bättre för medborgarna
att EU beslutar om frågan
än att EU-landet självt beslutar om frågan.

EU arbetar också eft er proportionalitetsprincipen
som betyder att EU inte får göra mer än vad de måste.

 .